Träningsvärk

KORT FAKTA:

Träningsvärk uppstår när musklerna utsätts för hård belastning. Framförallt vid excentrisk träning eller efter en längre tids träningsuppehåll. Den brukar kännas som värst efter ca 48 timmar och hålla i sig upp till en vecka.

Det som sker är att muskelfibrillerna förlängs och muskeln blir tåligare. Det förklarar varför man inte får träningsvärk igen när man belastar samma muskler. Muskeln förstärks direkt och förbereder sig på mer arbete.






Då kan man ju glömma nåt medlidande för de smärtor jag har idag. Grym träningsvärk i rumpan och baksida lår efter gårdagens fys. Jag gruvar mig mest för hur J...a ont jag kommer ha imorgon och hur i hela friden ska jag kunna ta mig upp på cykeln?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0